Здобуття освіти громадянами України, які перебувають на території держав-членів ЄС та інших держав як тимчасово переміщені особи.
Законодавством України з питань освіти передбачаються різні форми здобуття повної загальної середньої освіти. Зокрема, згідно зі статтею 9 Закону України «Про освіту» особа має право здобувати освіту за інституційною (очна, заочна) чи індивідуальною (екстернат, сімейна (домашня), педагогічний патронаж) формами, а також шляхом їх поєднання. При організації здобуття повної загальної середньої освіти за однією із зазначених форм заклади освіти можуть використовувати технології дистанційного навчання, відповідно до Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН від 08.09.2020 № 1115. Міністерство освіти і науки України рекомендує здобувачам освіти, які вимушені залишити місця постійного проживання в Україні, для здобуття повної загальної середньої освіти продовжити навчання у закладах освіти, в яких вони навчалися, або вступити до будь-якого іншого закладу загальної середньої освіти, державної чи приватної форми власності, який надає освітні послуги за дистанційною формою (орієнтовний перелік додається). Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.03.2007 № 91-р «Про утворення загальноосвітнього навчального закладу «Міжнародна українська школа» для громадян України, які проживають за кордоном» та наказу Міністерства освіти і науки України від 10.07.2007 № 595 «Про створення загальноосвітнього навчального закладу «Міжнародна українська школа», в Україні створено заклад освіти, який забезпечує умови для здобуття початкової, базової та повної загальної середньої освіти України згідно з Державними стандартами загальної середньої освіти громадянами України, які тимчасово або постійно проживають за кордоном. Наказом МОН від від 16.08.2022 № 750 змінено тип та назву цього закладу на Державний ліцей «Міжнародна українська школа».
Наразі «Міжнародна українська школа» має 40 закладів-партнерів у 11 країнах світу. На сьогодні триває робота з укладення договорів з новими партнерами, що дасть можливість розширити мережу закладів та збільшити кількість країн, у яких вони розташовані.
За інформацією громадських, благодійних організацій, ними також проводиться робота щодо забезпечення можливості здобуття дітьми освіти за українськими стандартами в приватних дистанційних школах, створюються освітні хаби, реалізовуються освітні проєкти для українських дітей, відкриваються дитячі садки тощо. Проте така робота потребує державної підтримки не лише України, а й країн, у яких зазначені організації створюють умови для навчання українських дітей за державними освітніми стандартами України.
За підтримки Міністерства освіти і науки України групою волонтерів створено телеграм-канал «Підтримай дитину» (https://t.me/pidtrumaidutuny), який використовується педагогічними працівниками та батьками. У співпраці з креативною освітньою онлайн-платформою Creative Practice та психологами проєкту «Підтримай дитину» Міністерством створено та розміщено анімаційний ролик «Як говорити з дитиною про війну. 7 порад від психологів” (https://www.facebook.com/UAMON/videos/1009983869641596/). Спільно з партнерами та закладами вищої освіти підготовлено серії інформаційних матеріалів від Світлани Ройз для психологічної підтримки дітей та проводяться щоденні онлайн зустрічі з сертифікованими психологами Асоціації інноваційної та цифрової освіти. на платформі https://facebook.com/eduhub.in.ua/ . В рамках ініціативи Першої Леді Міністерством освіти і науки України реалізовуються проекти щодо формування спроможності педагогічних працівників та батьків надавати першу психологічну підтримку дітям під час здобуття освіти для досягнення найкращих результатів навчання. Зокрема, розроблено курс підвищення кваліфікації для освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час і після завершення воєнних дій», який доступний за посиланням: https://mon.gov.ua/ua/news/persha-psihologichna-dopomoga-kurs-pidvishennya-kvalifikaciyi-projshli-ponad-7-tis-osvityan.
Міністерством освіти і науки України проведено вебінар «Складання індивідуальної програми розвитку для учнів з особливими освітніми потребами, що навчаються в інклюзивних класах», (https://www.facebook.com/UAMON/videos/569971834771870 ), онлайн-семінар для поліцейських підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України та державних службовців МВС «Психологічна травма в дітей шкільного віку: причини, ознаки, наслідки», (https://www.facebook.com/UAMON/videos/549314236943351/ ) та семінар «Психологічна травма: основні відомості та першочергові кроки» (
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=750095662814852 ).
Крім того, на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України розміщено рекомендації та практичні матеріали щодо особливостей роботи із дітьми з особливими освітніми потребами (ООП) в умовах дистанційного навчання, зокрема:
- матеріали, підготовлені вчителями Спеціальної школи № 5 імені Я. П. Батюка м. Києва та Криворізької спеціальної школи «Натхнення» Дніпропетровської обласної ради (https://mon.gov.ua/ua/news/uchitelispecialnihshkil-obyednuyutsya-dlya-pidtrimki-ditej-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami );
- матеріали щодо організації дистанційного навчання в умовах воєнного стану для дітей із порушеннями слуху, підготовлені КЗО «Криворізька спеціальна школа «Сузір’я» ДОР» (https://mon.gov.ua/ua/news/pedagogamorganizaciya-distancijnogo-navchannya-v-umovah-voyennogo-stanu-dlya-ditej-izporushennyam-sluhu);
- матеріали щодо організації освітнього процесу для дітей із порушеннями зору, слуху та інтелектуального розвитку, підготовлені Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (https://mon.gov.ua/ua/news/rozrobleno-poradi-dlya-organizaciyi-inklyuzivnogonavchannya-pid-chas-vijni);
- матеріали щодо роботи із дітьми з ООП ( https://mon.gov.ua/ua/news/poradikomandi-pidtrimaj-ditinu-yak-dopomogtidityam-z-oop-opanuvati-novu-navichku ).
Для забезпечення безперервного навчального процесу та допомоги у вирішенні проблем у здобутті української освіти дітьми, які вимушено опинилися за кордоном у зв’язку з широкомасштабною російською військовою агресією, повідомляємо про сформований Міністерством освіти і науки України перелік шкіл та організацій, які можуть допомогти отримати освіту дистанційно, а також перелік корисних ресурсів для дорослих та дітей щодо психологічної підтримки, навчання та інформування. З зазначеними переліками можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України за посиланнями: