На загальних засадах термін перебування транспортного засобу (ТЗ) іноземної реєстрації у Німеччині на правах учасника “міжнародного руху” – тобто, без його перереєстрації німецькими органами та без зміни номерів – не може перевищувати один рік. Проте на засадах солідарності та взаєморозуміння з німецькими колегами Україні вдалось двічі продовжити цей термін. Спочатку було погоджено рік пільгового режиму (до 1 квітня 2024), а потім ще додаткових пів року (до 1 жовтня 2024). Тобто, замість одного року автівки з українськими номерами продовжували “міжнародний рух” Німеччиною протягом двох з половиною років.
Наразі з 1 жовтня 2024 року продовжувати доведеться вже національний рух – з німецькою реєстрацією.
Так само зверніть увагу, що порядок, який описано далі, поширюється виключно на тих, хто перебуває у Німеччині за статусом тимчасового захисту.
Порядок суттєво спрощений. Як і раніше, на засадах солідарності, але насамперед у результаті діалогу причетних українських та німецьких органів. Метою було, насамперед – максимально спрощене відновлення української реєстрації після повернення додому.
Тож, по-перше, для реєстрації вашої автівки в Німеччині ви не зобовʼязані знімати її з реєстрації в Україні. Вона лишається в українській реєстраційній базі МВС. З точки зору Державної митної служби автівка перебуває у митному режимі “тимчасового вивезення” та не втрачає статус “українського товару” – тобто, не підлягає митному оподаткуванню й має право на зворотне ввезення.
Що треба робити?
За місцем німецької прописки звернутись до відповідного реєстраційного органу (Zulassungsbehörde). Посилання на їхній загальнонімецький список під дописом (перше у переліку). Друге у переліку - зручний онлайн-сервіс пошуку органу, що потрібен саме вам (місце вашої “прописки” тут імперативний фактор, зареєструвати машину на берлінських номерах, маючи прописку в Баварії, не вийде).
Для проходження процедури вам необхідно підготувати:
*Посвідчення особи з латинською транслітерацією.
*Українське свідоцтво про реєстрацію ТЗ та номерні знаки.
*Свідоцтво про пройдений технічний огляд за спеціальною (дуже) спрощеною процедурою. До прикладу: стандарти викидів вихлопних газів будуть приміряти з 15-річним запізненням по першій реєстрації – тобто, якщо перша реєстрація вашого ТЗ відбулась до 1 січня 2021 і на той момент ваша автівка відповідала стандарту Euro 3 (що перестав визнаватись у Німеччині з 1 січня 2006), у вас все автоматично окей. Йтиметься на техогляді, насамперед, про безпекові вимоги. Пройти ТО і отримати свідоцтво таких оглядин можна в TÜV, DEKRA, GTÜ та KÜS. АБО
*Замість описаного вище свідоцтва у разі наявності ЄС-івського Certificate of Conformity (CoC) – такий собі сертифікат інтегрованості вашої машини в ЄС. До нього теж доведеться пройти додатковий техогляд за чинною німецькою регуляцією.
*Витяг зі страхового договору. Зверніть увагу: Зелена карта та прикордонне страхування тут не пройдуть. Інтернаціоналізм вашого руху скінчився. Німецька реєстрація – німецьке страхування.
*За необхідності дозвіл на списання коштів з вашого рахунку (для оплати наданих послуг) – тобто, ваша розписка зі вказанням IBAN та BIC вашого німецького рахунку.
Рекомендують так само заздалегідь пройти процедуру розмитнення і мати з собою відповідне свідоцтво. Якщо не розмитнились, цим за вас доведеться займатись реєстраційному центру. Щонайменше, це буде довше.
В будь-якому разі розмитнення – це швидко, можливо на будь-якій митниці без привʼязки до прописки і безкоштовно для українців. Посилання щодо німецьких митних процедур – третє у переліку.
Після німецької реєстрації українське свідоцтво про реєстрацію ТЗ залишатиметься у вас на руках (хоча мало б на загальних засадах знищуватись німецьким органом). На українському свідоцтві німці ставитимуть відмітку про видачу німецького свідоцтва. Там же стоятиме відмітка про недійсність українських номерних знаків. Концептуальний дизайн і формат цих відміток федеральне міністерство транспорту та цифровізації лишило на розсуд земельних відомств.
Тож все просто. Зняли номери – отримали відмітку – і НЕ поставили українські номери із задоволеною посмішкою на автівку назад. Найкраще – просто поклали їх у багажник. Радимо дійсно так зробити, адже пересування автівкою з номінально вилученими і абсолютно недійсними українськими номерами буде правопорушенням, за яке передбачена відповідальність.
Чому не знищують українське свідоцтво?
Тому що воно дозволить повернутись в Україну та швидко відновити державну реєстрацію. Посилання на розʼяснення Державної митної служби по зворотному ввезенню – четверте у переліку. Уцілому, йтиметься про завершення вашою автівкою митного режиму тимчасового вивезення. Для цього необхідно довести митним органам факт дійсної державної реєстрації вашого ТЗ. Всі карти та vin-коди у вас на руках і на машині. Деталі від Державна митна служба України– за посиланням.
Наявність у вас на руках українського свідоцтва про реєстрацію ТЗ з німецькою відміткою спростить його відновлення. Тож повернулись до України – звернулись до сервісного центру МВС – продемонстрували ваше українське свідоцтво з німецькою відзнакою – отримали нове свідоцтво про реєстрацію та нові номери. При цьому ваша стара реєстрація актуальна.
Консультацію щодо послуг сервісних центрів МВС можна отримати за телефоном +38 044 290 19 88 або на сторінці Головний сервісний центр МВС. Електронне звернення можна надіслати на електронну адресу [email protected]. Посилання на форму звернення та на Q&A від Головного сервісного центру МВС – пʼяте та шосте у переліку.
Сьоме у переліку – посилання на детальні розʼяснення від федерального міністерства транспорту та цифровізації німецькою мовою. Українська версія – незабаром.
Закликаємо вас пройти обовʼязкову процедуру німецької реєстрації. Німці багато в чому йдуть нам на зустріч. І це має бути двосторонній рух. Адже на європейському автобані свободи може не бути ліміту швидкості, але за замовчуванням існує взаємна повага.
Корисні посилання: